Skip to content

Language

Currency

Koła

Jak sprawdzić, czy rower jest gotowy do jazdy?

by Rita Müller 09 Apr 2019 0 Comments

Podobnie jak każdy inny sprzęt, rower musi być sprawdzany przed jazdą co drugi raz. Będzie również wymagał znacznego serwisowania co jakiś czas, aby mieć pewność, że jest w najlepszym stanie za każdym razem, gdy trafisz na szlak lub tor. Ważne jest, aby zrozumieć, że rower może zawieść na więcej niż jeden sposób, jeśli nie będzie odpowiednio zadbany, powodując poważne obrażenia, a w niektórych przypadkach śmierć. Niektóre z najlepszych momentów na dokładne kontrole to:

  • Czasy, kiedy nie korzystałeś z roweru przez dłuższy czas
  • Po długich jazdach, ponieważ mogą one obciążać części rowerowe
  • Po nowych instalacjach
  • Za każdym razem, gdy planujesz długą i intensywną podróż

Wymień zużyte części zamiast je naprawiać. Oto przewodnik krok po kroku, co i gdzie sprawdzać pod kątem zużycia w celu naprawy, serwisu i wymiany.

Sterowniczy

Część sterownicza roweru, znana również jako kokpit, odpowiada za skręcanie i wyznaczanie trasy roweru. Oznacza to również, że wytrzymuje ona duży nacisk i siłę zarówno ze strony rowerzysty, jak i toru lub szlaku, na którym się znajduje. Prowadzi to do wielu zgięć, pęknięć i poluzowań części. Jedną z pierwszych rzeczy, które należy zrobić, jest sprawdzenie wszystkich śrub, aby upewnić się, że są dobrze dokręcone przy użyciu odpowiednich ustawień momentu obrotowego. Następnie obróć kierownicę, nasłuchując zgrzytania i oporu. Będzie to oznaką zużytych łożysk lub suchych połączeń. Nasmaruj je i wymień, jeśli to konieczne. Naciśnij kierownicę do przodu i wyrównaj kierownicę z przednim kołem. Wyprostuj, jeśli są rozbieżne, i wyprostuj kierownicę, jeśli któraś z nich opada. Trzymaj koło kolanami i spróbuj wymusić obrót mostka. Obrót mostka nie powinien nastąpić po przyłożeniu do nich znacznej siły. Sprawdź zużycie gumek rączki i wymień je, jeśli są zużyte.

Układ hamulcowy

Zacznij od dźwigni hamulcowych, upewniając się, że są dobrze zabezpieczone, a okablowanie nie jest w żadnym miejscu przetarte. Powinny się one również poruszać bez większego wysiłku, co oznacza smarowanie sworzni, jeśli jest to konieczne. Przeprowadź przewody hamulcowe przez rurkę lub elementy mocujące do układu. Obróć koła pojedynczo podczas hamowania, aby sprawdzić, czy zatrzymują się odpowiednio. Zrób to samo na rowerze podczas awaryjnego hamowania. Rower powinien być w stanie zatrzymać się przy pełnym hamowaniu bez żadnego poślizgu. Upewnij się, że klocki hamulcowe są dobrze wyregulowane, aby nie dotykały obręczy, gdy nie hamujesz, i w pełnym kontakcie podczas hamowania na różnych poziomach. Wymień zużyte klocki odpowiednio.

Rama i siedzisko

Rama roweru przyjmuje dużą siłę wywieraną podczas jazdy z górki lub pod górkę. Przyjmuje również uderzenia ciała, a także ciężar. Sprawdź każdy staw, który został zespawany lub skręcony. Upewnij się, że śruby są na swoim miejscu, używając klucza dynamometrycznego z odpowiednimi ustawieniami. Łączniki nie powinny być w żaden sposób odpryskiwane. Zużycie farby w tych miejscach jest wskaźnikiem, że stawy zaczynają słabnąć. Czy rama została sprawdzona przez fachowca pod kątem słabych punktów i ponownie zespawana, aby była bezpieczna? Rama powinna być również dobrze wyrównana, co łatwo stwierdzić, porównując wyrównanie przedniego i tylnego koła. Sprawdź sprężyny na siodełku, a także tkaninę lub materiał użyty do jego pokrycia. Upewnij się, że pozycja nie kołysze się do przodu i do tyłu podczas jazdy, niezależnie od ilości siły na nią działającej. Wymień śruby i nakrętki, jeśli tak się dzieje.

Koła i opony

Wadliwe koła i opony to jedne z najczęstszych przyczyn wypadków podczas jazdy na rowerze. Można je naprawić, ale najlepiej poświęcić czas na ich wymianę. Łaty na kołach nigdy nie są tak dobre, jak zupełnie nowa opona. Sprawdź zużycie gwintu i wymień oponę, jeśli zużycie przekracza 20% opony. Koła powinny być dobrze wyosiowane, a można to zrobić, zdejmując koło i obracając je na maszynie do wyrównywania. Wszelkie chybotanie lub ślizganie należy skorygować, aby uniknąć wypadków w przyszłości. Sprawdź szprychy, aby upewnić się, że żadna nie jest wygięta lub złamana na całej długości koła. Wymień wygięte lub złamane, a jeśli koło jest zbyt uszkodzone, wyszczerbione lub zużyte, wymień je.

Zawieszenie

Sprawdź, czy zawieszenie nie ma krwawienia, a golenie nie mają zarysowań. Nadmierne krwawienie oleju widoczne na śrubach należy sprawdzić i w miarę możliwości skorygować. Niewielka ilość oleju jest czasami normalna, ale musi pozostać pod nadzorem. Solidne zawieszenia należy również sprawdzić pod kątem wygięć lub pęknięć i wymienić w razie potrzeby.

Napęd

Układ napędowy to mechanizm napędowy roweru, począwszy od przerzutek, łańcucha, pedałów i biegów itd. Luźny łańcuch jest oznaką rozciągania i należy go wymienić, aby uniknąć ślizgania się biegów. Upewnij się, że przerzutka porusza się w razie potrzeby i wyreguluj, jeśli występują jakiekolwiek przeskoki w biegach. Najlepiej jednak wymienić taką przerzutkę. Pedały powinny również mieć dobry chwyt i obracać się bez hałasu. Nasmaruj złącza i sprawdź, czy nie ma zużytych części. Przekładnie nie powinny być w żadnym miejscu odpryskiwane ani uszkodzone, a w przypadku tak rozległych uszkodzeń dostępne są części zamienne. Rozsądnie jest zainwestować w niezawodny układ napędowy, ponieważ to decyduje, jak trudna lub łatwa będzie jazda na rowerze. Zmiana biegów lub przełącznik powinny działać szybko i wydajnie. Wyreguluj linkę, jeśli występują opóźnienia, aż uzyskasz pożądany efekt.

Akcesoria

Sprawdź działanie akcesoriów, w tym elektroniki, świateł i uchwytów. Wymień te, które są zepsute, a także wymień baterie w tych, które są rozładowane lub zwalniają.

Na koniec upewnij się, że testujesz swój rower w ekstremalnych warunkach, zanim zabierzesz go na długą przejażdżkę. Pobaw się częściami, dostosowując to, co potrzebujesz, aż uzyskasz idealne wyczucie.

Przykładowy blokowy cytat

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Przykładowy tekst akapitu

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo i tincidunt lobortis deli denimes, zawieszenie przedsionka lectus w lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o dostępności
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items