Czy chcę hamulce na 6 śrub czy hamulce Centrelock?
Jeśli myślisz o nowym kole rowerowym, piastach lub hamulcach tarczowych, być może spotkałeś się z terminami 6 bolt lub Centerlock. Terminy te odnoszą się do sposobu, w jaki tarcze hamulcowe są przymocowane do piast roweru. Co jest lepsze i który powinienem zamontować w swoim rowerze, to pytanie, które zadaje sobie wielu początkujących rowerzystów.
Jest jedna ważna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę w przypadku tarcz Centrelock lub 6-śrubowych. Zarówno piasty i tarcze Centrelock, jak i 6-śrubowe będą działać z hamulcami tarczowymi. Nie ma znaczenia, jaka jest marka lub producent hamulców tarczowych. Będą one działać z dowolnymi tarczami.
Powodem tego jest to, że nazwy 6 śrub lub Centrelock odnoszą się do sposobu mocowania wirnika do piasty. Jeśli raz zamocujesz wirnik do piasty i zostanie on prawidłowo wycentrowany, zobaczysz, że hamulce nie przejmują się tym i złapią go, spowalniając Cię niezależnie od tego.
Czym są tarcze hamulcowe z 6 śrubami?
Tarcze 6-śrubowe sięgają początków hamulców tarczowych w rowerach górskich. Z biegiem czasu stały się preferowaną przez branżę opcją montażu tarcz do piasty. Tarcze 6-śrubowe wykorzystują 6 śrub z łbem Torx do przymocowania ich do piasty.
Mocowanie 6-śrubowych tarcz do piasty może być zabawnym procesem. Są bardzo łatwe do zerwania. Zawsze używaj klucza dynamometrycznego podczas ich montażu i uważaj. Jeśli dokręcisz je zbyt mocno i niczego nie zerwiesz, może się okazać, że pękną podczas jazdy.
Musisz również postępować zgodnie ze wzorem gwiazdy podczas dokręcania śrub. Jeśli nie będziesz postępować zgodnie z tym wzorem, najprawdopodobniej zamontujesz wirnik niecentralnie. Skończy się to jazdą pełną ślizgania i irytujących dźwięków, chyba że zabrałeś ze sobą klucz Torx.
Będziesz także chciał upewnić się, że regularnie sprawdzasz moment dokręcania śrub. Podczas jazdy możesz zacząć potrząsać i luzować śruby. Jeśli jedna śruba pozostaje dokręcona, a druga po przeciwnej stronie się poluzuje, Twój wirnik przesunie się i zacznie ocierać o klocki tarczowe.
Nie jest jednak tak źle. Tarcze 6-śrubowe są zazwyczaj lżejsze od tarcz Centerlock i powinny okazać się o wiele łatwiejsze w wymianie, jeśli potrzebujesz nowej. Zawsze powinieneś też widzieć rozmiar, a nie tylko styl, którego potrzebujesz.
Zalety i wady tarcz hamulcowych z 6 śrubami
Zalety |
Wady |
Wiele opcji wirnika |
Łatwe do usunięcia podczas montażu |
Tańszy niż Centerlock |
Może zawieść podczas jazdy |
Wirniki są łatwo dostępne |
Można je przypadkowo zamontować niecentralnie |
Łatwiejsze do zniekształcenia |
Czym są tarcze hamulcowe Centerlock?
Tarcze Centerlock to najnowsze tarcze na rynku. Zostały wprowadzone na rynek przez Shimano i zamiast używać 6 małych śrub Torx do mocowania ich do piasty, używają nowego narzędzia. Narzędzie, którego używasz, to Shimano TL-LR10, możesz go również użyć do dokręcania kasety.
Jedną z wad, o której wszyscy wspominają w przypadku tarcz Centerlock, jest to, że są nieco cięższe od tarcz z 6 śrubami. Powodem tego jest to, że tarcze Centerlock składają się z dwóch części. Znajdziesz zewnętrzną stalową część, która odpowiada za hamowanie, połączoną z aluminiową częścią, która łączy się z piastą.
Wewnętrzny aluminiowy element ma rząd małych rowków w środku. Te rowki są ustawione w jednej linii z innymi rowkami na korpusie piasty i tak się łączą. Jest to podobny pomysł do tego, jak ustawia się kaseta i wolnobieg. Ten system mocowania sprawia, że Centrelock jest łatwiejszy w montażu i ustawieniu w porównaniu do tarcz z 6 śrubami.
Dobra wiadomość jest taka, że ten dwuczęściowy system sprawia, że tarcze hamulcowe są o wiele trudniejsze, prawie niemożliwe do wygięcia. Świetna wiadomość, jeśli regularnie wyginasz tarcze. Odkryjesz, że aluminium świetnie rozprasza ciepło, co pomaga zachować wszystko w porządku i prostocie.
Najlepszą rzeczą w tarczach Centerlock jest to, że po zamontowaniu będą wycentrowane i pozostaną wycentrowane. Nigdy więcej nie będziesz mieć problemów z skiffingiem. Oprócz tego, że są łatwiejsze do wycentrowania, są również łatwiejsze do usunięcia. Używając odpowiedniego narzędzia, dokręcenie lub poluzowanie tarcz Centerlock zajmuje tylko kilka sekund.
Zalety i wady tarcz hamulcowych Centerlock
Zalety |
Wady |
Łatwe do wyśrodkowania |
Mniejszy wybór piasty |
Wirniki są trudniejsze do zgięcia |
Cięższy wirnik |
Łatwiejsze do usunięcia |
Wymaga specjalnego narzędzia Centrelock |
Kiedy powinienem wybrać tarcze hamulcowe Centerlock?
Jedną z zalet Centerlock, o której jeszcze nie wspomniano, jest to, że Shimano produkuje tarcze Ice Tech Freeza. Te tarcze są dokładnie tym, czego potrzebujesz w gorące dni z dużą ilością zjazdów.
Dostępne w formatach szosowych i górskich tarcze hamulcowe Ice Tech Freeza Centerlock mogą obniżyć temperaturę tarcz nawet o 50°. Jeśli połączysz je z klockami Ice Tech Disc, możesz zobaczyć spadek temperatury tarcz z 400° do 300°.
Spadek temperatury zapewni Ci stałą moc hamowania. Nigdy więcej nie będziesz musiał odczuwać tej straty, która wynika z ciągłego hamowania na najbardziej technicznych zjazdach. Wspaniale jest wiedzieć, że gdy naciśniesz hamulce, będziesz miał stałą moc.
Jeśli więc lubisz techniczne zjazdy, wypróbuj system Centerlock i sprawdź, jak działa hamowanie.
Dlaczego warto wybrać tarcze hamulcowe z 6 śrubami?
Tarcze 6-śrubowe są świetne, jeśli masz już piasty z 6-śrubowym rozstawem i nie chcesz zmieniać kół. Jeśli jesteś lojalny wobec marki SRAM, prawdopodobnie nie będziesz chciał przejść na Centerlock, ponieważ opatentowany przez Shimano Centerlock, więc nigdy nie zobaczysz tarczy SRAM Centerlock.
Jeśli jesteś maniakiem wagi, będziesz również preferował 6 śrub. Najlżejsze tarcze, jakie możesz kupić, mają 6 śrub i rekompensują wagę śrub tarczy. Więc jeśli wybierasz się na podjazd TT lub KOM, możesz preferować niewielkie korzyści z posiadania lżejszych hamulców.