NAPRAWA PRZEBICIA
Największą wadą opon pompowanych jest niedogodność związana z przebiciem. Nikt nie planuje przebić; dlatego kolarz powinien nauczyć się, jak naprawić przebitą oponę. Na początku ta podstawowa umiejętność może wydawać się zniechęcającym zadaniem, ale po przeczytaniu tego artykułu zdobędziesz niezbędną wiedzę, aby opanować tę umiejętność.
Przebicia są wynikiem uszkodzeń dętek. Najczęstszymi przyczynami przebić opon są ostre przedmioty, takie jak gwoździe, potłuczone szkło i ostre przedmioty, takie jak ciernie i ostre kamienie. Istnieją dwa rodzaje przebić opon rowerowych: przebicia punktowe i przebicia spowodowane ukąszeniami węży. Przebicia punktowe pojawiają się w postaci dziurek na dętce. Przebicia punktowe są spowodowane ostrymi, spiczastymi przedmiotami, takimi jak gwoździe, pinezki, szpilki lub inne ostre przedmioty. Czasami przebicie punktowe może być trudne do zauważenia, ponieważ powietrze stopniowo wycieka z dętki.
Przebicia spowodowane ukąszeniem węża są również znane jako przebicia spowodowane uszczypnięciem. Kiedy wjeżdżasz w dziurę lub przejeżdżasz przez kamień na oponie z niewystarczającym ciśnieniem, opona ściska się, powodując kontakt dętki z oponą i obręczą. Kiedy obręcz ściska dętkę, rozrywa ją w dwóch miejscach styku, stąd nazwa; przebicia spowodowane ukąszeniem węża. W większości przypadków przebicia spowodowane ukąszeniem węża są poważne i trudne do naprawy. Zaleca się, aby kupić nową dętkę w celu wymiany przebicia spowodowanego uszczypnięciem. Możesz uniknąć przebić spowodowanych ukąszeniem węża, jeżdżąc na odpowiednim ciśnieniu w oponach.
Narzędzia niezbędne do naprawy przebitej opony
Dobry zestaw naprawczy do opon powinien zawierać następujące elementy:
◦ Łyżki do opon
◦ Papier ścierny
◦ Łatki
◦ Klej
◦ Pompka rowerowa
JAK NAPRAWIĆ PRZEBICIE DĘTKI
- Wyjmij dętkę
Odłącz przebite koło od widelca. Jeśli w dętce jest znaczna ilość powietrza, spuść powietrze z opony, poluzowując zawór. Użyj dwóch łyżek do opon, aby zdemontować i odsłonić dętkę. Wszystko, co musisz zrobić, to odłączyć oponę od obręczy po jednej stronie koła. Wyciągnij dętkę, ale pozostaw zawór na swoim miejscu.
- Znajdź dziurę
Aby zlokalizować dziurę w dętce, musisz napompować przebitą oponę pompką. Uważnie słuchaj, czy na powierzchni dętki nie słychać żadnych dźwięków. Przebicia opon mają różny stopień i rozmiar. Małe dziury nie wydają dźwięku i może być konieczne zanurzenie napompowanej dętki w misce z wodą, aby zlokalizować przebicie. Sprawdź, czy nie ma pęcherzyków powietrza. Zaznacz przebicie markerem lub kredą.
- Znajdź przyczynę wycieku
W kroku 2 powyżej nie usunęliśmy całkowicie dętki. Powodem tego jest to, że możemy znaleźć przyczynę przebicia. Teraz, gdy znasz już miejsce przebicia, ustaw dętkę wzdłuż obręczy. Sprawdź obszar opony, który pokrywa się z otworem, pod kątem ostrych przedmiotów, które mogą nadal wystawać na wewnętrzną powierzchnię opony. Usuń ostry przedmiot (jeśli go znalazłeś).
- Nałóż klej
Znasz miejsce przebicia, następnym krokiem będzie jego uszczelnienie. Jeśli dętka jest zakurzona lub brudna, najpierw umyj obszar wokół otworu. Woda i brud zakłócają właściwości klejące łatki; dlatego powierzchnia oznaczona do łatania musi być czysta i sucha. Osusz oznaczoną powierzchnię i nałóż klej. Użyj papieru ściernego, aby przetrzeć powierzchnię wokół przebicia. Pomaga to łatce przykleić się do dętki. Skąd wiesz, ile kleju nałożyć? Łatki do opon występują w różnych rozmiarach. Przebicia przez ściśnięcie wymagają większych łatek niż przebicia punktowe. Rozmiar przebicia określa rozmiar łatki. Powierzchnia klejenia powinna pokrywać co najmniej obszar łatki, możesz rozprowadzić klej na większym obszarze, aby zachować bezpieczeństwo. W zależności od instrukcji na opakowaniu kleju, poczekaj, aż wyschnie. Zwykle zajmuje to od 1 do 5 minut.
5. Łatanie
Ostrożnie odklej łatkę od foliowego opakowania. Ostrożnie umieść łatkę nad otworem. Mocno dociśnij łatkę do dętki palcem lub tępym i twardym przedmiotem. Pomoże to usunąć wszelkie powietrze, które mogło zostać uwięzione między łatką a dętką. Odczekaj kilka minut, aby łatka przykleiła się do powierzchni dętki. Delikatnie usuń plastikowe opakowanie łatki. Możesz napompować oponę i przepuścić nowo załataną dętkę przez koryto z wodą. Pomoże to sprawdzić, czy łatka dobrze się trzyma, lub czy nie doszło do nowych przebić podczas naprawiania dętki.
- Zamontuj oponę
Spuść powietrze z dętki i włóż ją do koła; nad obręczą, pod oponą. Podczas zakładania dętki zacznij od włożenia zaworu na miejsce, a następnie przejdź do montażu wokół obręczy. Delikatnie wsuń oponę w otwory dętki obręczy, aż będzie fizycznie niemożliwe dalsze wsuwanie. Użyj łyżek do opon, aby wsunąć pozostałą część opony w otwory dętki.
Nikt nie planuje przebić. Podczas przyjemnego popołudniowego spaceru możesz złapać gumę. Jesteś daleko od domu i swoich narzędzi; co robisz? Możesz użyć płaskich śrubokrętów lub płaskich łomów jako zamienników łyżek do opon. Najlepiej byłoby jeździć z kilkoma łatkami; ale co się stanie, gdy ich nie masz? Możesz zawiązać węzeł wokół przebitej powierzchni dętki. To nie jest bezpieczne, ale da ci czas, dopóki nie będziesz mieć dostępu do swoich narzędzi.
Opony pompowane są tańsze niż alternatywy bezdętkowe. W konsekwencji oszczędzania pieniędzy musisz pogodzić się z faktem, że Twoje opony są podatne na przebicie. Możesz nigdy nie zyskać odporności, ale możesz zmniejszyć ryzyko przebicia, jeżdżąc z odpowiednim ciśnieniem w oponach, unikając dziur i jeżdżąc po czystej drodze.
Zdobądź umiejętności, zachowaj bezpieczeństwo i ciesz się jazdą.