Przygotuj swój rower górski na szaleństwo na szlakach tego lata
Gdy zaczyna świecić słońce, a szlaki zaczynają zmierzać w kierunku najlepszych warunków, może kusić, aby po prostu wyjąć dobry rower z przechowalni i po prostu wyjść i szaleć. Twój entuzjazm jest zrozumiały, ale prawdopodobnie chcesz poświęcić chwilę i dokładnie sprawdzić swój rower, zanim wyjdziesz i uwolnisz się od całkowicie możliwego do uniknięcia problemu.
Najlepszym systemem do sprawdzenia roweru jest M-check.
Gdy już wejdziesz w nawyk wykonywania przeglądu M-check, będziesz w stanie szybko i łatwo sprawdzić swój rower.
Na co jednak powinienem zwrócić uwagę?
Opony
Chcesz mieć pewność, że Twoje opony mają jeszcze żywotność. Jeśli są popękane lub mają wystające klocki, prawdopodobnie nadszedł czas, aby pomyśleć o nowym zestawie opon. Jeśli są zużyte do tego stopnia, że bieżnik wygląda jak w rowerze miejskim, powinieneś również pomyśleć o zakupie nowych opon.
Będziesz także chciał sprawdzić, czy w oponie nie ma łysych plam lub zanieczyszczeń. Jeśli jeździsz na oponach bezdętkowych, zanim usuniesz zanieczyszczenia, dobrym pomysłem może być uzupełnienie uszczelniacza do opon bezdętkowych. Teraz ustaw ciśnienie w oponach według własnego wyboru.
Koła
Zakręć kołami, czy nadal są na pewno prosto. Nie powinno być żadnego ruchu na boki ani podskakiwania w górę lub w dół. Nie ma szorstkiego uczucia dochodzącego z piasty lub wolnobiegu, gdy kręcisz kołami, a także nie ma luzu na boki w piaście. Będziesz również chciał upewnić się, że masz odpowiednią liczbę szprych. Następnie będziesz chciał upewnić się, że żadna z nich się nie poluzowuje, więc ściśnij je, a będziesz w stanie uzyskać przybliżone wyobrażenie. Lepiej byłoby użyć miernika naprężenia szprych, ale większość z nas nie trzyma ich w naszym zestawie narzędzi.
Będziesz także chciał sprawdzić obręcz. Będziesz szukał małych pęknięć lub większych. Zazwyczaj są one zlokalizowane tam, gdzie nyple szprych wchodzą do obręczy. Sprawdź kasetę i upewnij się, że żadna z zębatek nie wygląda na nadmiernie zużytą. Będziesz także chciał wypróbować sprawdzanie łańcucha na łańcuchu i upewnić się, że nie musisz go wymieniać. Czy łańcuch również wymaga smarowania?
Hamulce
Kiedy zakręciłeś kołem tuż powyżej, czy zauważyłeś, że hamulec ociera? Teraz moglibyśmy to sprawdzić powyżej, ale lepiej jest stworzyć rutynę, a sprawdzanie hamulców oddzielnie od kół jest dobrą częścią tej rutyny.
Każde zadrapanie może oznaczać, że zacisk hamulcowy wymaga ponownego ustawienia lub że tarcza wymaga wyprostowania. Sprawdź, czy tarcza nie porusza się na boki. Wyprostowanie tarczy jest również łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać.
Sztyca siodełka
Porusz siodłem, czy jest ciasno na sztycy, czy trzeba je dokręcić. Następnie sprawdź dokładnie, czy zacisk siodełka pewnie trzyma sztycę, warto też wyjąć sztycę i ją ponownie nasmarować. Jeśli masz sztycę regulowaną, czy można ją łatwo podnosić i opuszczać? Sprawdź również, czy sztyca regulowana nie ma luzu.
Amortyzator tylny
Jeśli masz tylny amortyzator, sprawdź go i jego mocowania. Czy amortyzator może się swobodnie poruszać? Upewnij się, że amortyzator nie jest uszkodzony. Następnie upewnij się, że jest ustawiony na prawidłowe ustawienie PSI, czy zapisałeś to, kiedy pierwotnie ustawiałeś rower? Czy jest jakiś luz boczny w tulejach lub łożyskach, które mocują go do ramy. Następnie upewnij się, że żadne z połączeń nie jest pęknięte ani wygięte.
Korby i suport
Jeśli chodzi o korby, należy zacząć od upewnienia się, że wszystkie śruby mocujące korby są dobrze dokręcone. Lubię też zdejmować pedały i ponownie smarować gwinty, najlepiej środkiem zapobiegającym zapiekaniu się, a nie smarem, a następnie dokręcać je z powrotem. Zapieczone pedały nigdy nie są fajne.
Gdy wszystkie śruby są dobrze dokręcone, spróbuj sprawdzić, czy możesz uzyskać ruch na boki, trzymając korbę. Jeśli możesz, możesz oczekiwać nowego suportu. Następnie sprawdź wszystko, aby upewnić się, że nie ma pęknięć ani uszkodzeń, których nie zauważyłeś podczas sprawdzania śrub.
Przyjrzyj się tarczom łańcuchowym i sprawdź, jak bardzo są zużyte, jeśli wyglądają jak zęby rekina, to czas na nową. Upewnij się również, że dobrze przylega do korby i nie ma na niej pęknięć ani uszkodzeń. Zakręć nią i upewnij się, że nie jest wygięta.
Zestaw słuchawkowy/przód
Upewnij się, że mostek i kierownica mają odpowiednie ustawienia momentu obrotowego i że wszystko jest ładnie i prosto. Czy elementy sterujące są tam, gdzie chcesz? Przetestuj je wszystkie, aby upewnić się, że działają tak, jak się spodziewasz. Czy Twoje uchwyty wyglądają na trochę zużyte? Nowy zestaw uchwytów może być świetny, gdy go założysz, a za cenę zestawu uchwytów, może być warty wymiany.
Przytrzymaj przednie koło i spróbuj rozbujać stery. Nie powinno być żadnego ruchu przód-tył. Następnie pozwól kierownicy swobodnie się kołysać, nie powinno być żadnych wiązań ani ciasnych miejsc. Teraz sprawdź przód roweru pod kątem pęknięć lub uszkodzeń, które mogłeś przeoczyć podczas sprawdzania części.
Przedni widelec
Podobnie jak w przypadku tylnego amortyzatora, musisz upewnić się, że widelec może się swobodnie poruszać w trakcie skoku. Naciśnij przedni koniec i sprawdź odbicie. Czy z uszczelek wydostaje się olej lub brud? Upewnij się, że uszczelki nie są zniszczone.
Upewnij się, że nie ma uszkodzeń na goleniach, nie chcemy żadnych zadrapań ani wgnieceń. Sprawdź dokładnie, czy wszystkie ustawienia widelca są ustawione tak, jak chcesz. Upewnij się, że przednie koło jest zabezpieczone w widelcu. Sprawdź przednie koło, postępując zgodnie z powyższymi wskazówkami. Następnie wsiądź na rower i przejedź się nim na krótko, upewniając się, że przejechałeś kilka razy przez zawieszenie.