Jak serwisować wolnobieg?
Jeśli przesadzisz z rozpuszczalnikami i myjką ciśnieniową, możesz zniszczyć swój wolnobieg. Potrzebujesz dobrego połączenia troski i uwagi, a Twój wolnobieg powinien wytrzymać o wiele dłużej, niż gdybyś był zbyt gorliwy w czyszczeniu. Zapomnienie o jakiejkolwiek konserwacji również zniszczy Twój wolnobieg, musisz znaleźć dobry kompromis.
Serwisowanie wolnobiegu
Aby móc serwisować wolnobieg, w Twojej skrzynce narzędziowej będzie potrzebnych kilka dodatkowych narzędzi.
Będziesz potrzebować:
Bicz łańcuchowy
Narzędzie do zdejmowania pierścienia blokującego
Narzędzia te służą do wyjmowania kasety po zdjęciu tylnego koła z roweru.
Weź narzędzie do usuwania pierścienia blokującego i zamontuj je w pierścieniu blokującym. Narzędzie powinno dobrze i ciasno pasować do rowków; może być konieczne poruszanie nim, aby je włożyć.
Teraz weź swój łańcuchowy bijak i owiń łańcuch wokół jednej ze środkowych zębatek. Zastosuj siłę w kierunku przeciwnym do bicza łańcuchowego, w kierunku, w którym obracasz narzędzie do usuwania pierścienia blokującego. Na początku możesz musieć się na nim oprzeć, ale gdy zacznie się luzować, będzie można go łatwo odkręcić. Zdejmij kasetę.
Wolnobieg powinien teraz wyglądać tak
Demontaż wolnobiegu
Narzędzia potrzebne do naszych kół z piastami Novatec 791/792 411/412.
Użyjesz dwóch 17-milimetrowych kluczy do stożków. Użyj jednego, aby przytrzymać stronę napędową na miejscu, gdy poluzujesz stożek po stronie przeciwnej. Po jego zdjęciu po prostu przepchnij oś przez piastę od tej strony, a następnie zsuń piastę wolnobiegu, gdy oś jest już wyjęta.
Piasty RO1
Nasze piasty R01 wykorzystują bębenek, który można po prostu zdjąć, podobnie jak bębenek Zipp pokazany na zamieszczonym powyżej filmie na YouTube.
Teraz czas na konserwację
Będziesz chciał użyć odtłuszczacza. Najlepiej, jeśli środek do czyszczenia łańcucha będzie dla Ciebie odpowiedni i użyj go, aby usunąć cały brud i osad z zapadek. Jeśli masz szczęście, przywróci to Twoje kumpli do życia, jeśli nie mają sprężyny, będziesz musiał kupić nowe zapadki lub wolnobieg.
Po wyczyszczeniu zapadek nadszedł czas na ich nasmarowanie. Jednym z powszechnych błędów jest smarowanie ich smarem. Najlepiej użyć suchego smaru do łańcucha, który zapewni ci odpowiednie smarowanie i nie spowoduje, że zapadki przestaną działać z powodu ciężaru smaru.
Teraz wystarczy odwrócić instrukcje demontażu i ponownie zamontować wolnobieg na piaście. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jest to czynność konserwacyjna, której nie chcesz wykonywać cały czas. Zbytnia dbałość może skończyć się problemami.
Niestety, nie ma sztywnych i szybkich reguł dotyczących czasu serwisowania wolnobiegu. Wszystko zależy od warunków, w jakich jeździsz, ilości rozpuszczalników i odtłuszczaczy, których używasz, i od tego, jak mało wykonujesz innych czynności konserwacyjnych.