Skip to content

Language

Currency

Koła

Wszystko, co musisz wiedzieć o łożyskach rowerowych

by Rita Müller 18 Jun 2019 0 Comments

Bez skromnego łożyska Twój rower może nigdzie nie dojechać, lub przynajmniej nigdzie szybko. Łożyska są integralną częścią Twojego roweru i prawdopodobnie nawet nie poświęcasz im uwagi. W rowerach można znaleźć różne rodzaje łożysk, potrafisz je wymienić?

Różne rodzaje łożysk

Luźne łożyska kulkowe

łożysko kulkowe

Luźne łożyska kulkowe to klasyczne łożyska, takie, jakie przychodzą na myśl, gdy myślisz o łożyskach. Są również oryginalnym stylem łożysk i dla wielu osób mogą być najlepsze. Mogą oferować jedne z najlepszych zalet wydajnościowych, ale jeśli je zatrzymasz, może to być koszmar.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo upuszczenia lub zgubienia łożysk, można również poluzować łożysko w uchwycie. Po umieszczeniu w uchwycie tracą one część swoich właściwości.

Są to łożyska, które znajdziesz w produktach miseczkowo-stożkowych.

Łożyska igiełkowe/wałeczkowe

Łożyska igiełkowe/wałeczkowe

Łożyska igiełkowe stają się coraz mniej powszechne. Częściowo dlatego, że te łożyska w kształcie cylindra są drogie. Zapewniają świetną wydajność i stabilną platformę, a problemem jest to, że zaprojektowanie dla nich interfejsu kosztuje dużo pieniędzy.

Jeśli interfejs nie jest idealny, nie uzyskasz jakości i żywotności, jakich można oczekiwać od łożysk igiełkowych.

Łożyska wsuwane/uszczelnione

Łożyska wsuwane/uszczelnione

Łożyska uszczelnione są obecnie wybieranym stylem dla wielu części rowerowych. Łatwo pasują do dobrze zaprojektowanych interfejsów i są łatwe w serwisowaniu i wymianie w razie potrzeby. Uprościły proces utrzymywania roweru w szczytowej wydajności i zaczynamy je znajdować w punktach cenowych.

Rozmiarowanie łożysk

Jeśli potrzebujesz nowych łożysk, musisz wiedzieć, jak je dobrać pod względem rozmiaru, a także dobrze by było, gdybyś wiedział, co oznacza dany rozmiar.

Jeśli potrzebujesz nowych łożysk kulkowych, musisz znać średnicę kulek. Być może będziesz musiał zdobyć zestaw suwmiarek imperialnych, aby zmierzyć stare łożyska. Istnieje kilka popularnych rozmiarów. Zestawy słuchawkowe i pedały mają zwykle 5/32”. Piasty przednie mają zwykle 3/16”. Piasty tylne i suporty mają zwykle 1/4”.

W przypadku łożysk wkładanych (uszczelnionych) musisz znać 3 pomiary. Często można je znaleźć gdzieś wydrukowane na łożysku. W przeciwnym razie będziesz potrzebować ponownie noniuszy. Musisz znać średnicę zewnętrzną, średnicę wewnętrzną (otwór) i szerokość.

Na przykład 30x42x7mm, co powinno pasować do korb SRAM/Truvative w suport BB30. Możesz również zobaczyć numer 6806 2RS na tym łożysku, co również wskaże Ci właściwy rozmiar. Możesz znaleźć inne podobne numery, szybkie wyszukiwanie w Google i powinieneś mieć rozmiar.

A co z moim zestawem słuchawkowym?

Łożyska zestawu słuchawkowego są tam, gdzie robi się trudno. Powodem jest to, że potrzebujesz łożyska z krawędzią pod kątem. Więc możesz zobaczyć „46,9 x 7 x 45°”, ostatnia liczba to kąt. 46,9 to średnica zewnętrzna; 7 to grubość/szerokość, a 45° to kąt, pod jakim łożysko znajduje się w ramie.

Co oznaczają słowa kątowy i promieniowy?

Rozmowa o zestawach słuchawkowych prowadzi nas do tego, co oznaczają kątowy i promieniowy? Są to dwa najpopularniejsze style, jakie można znaleźć w łożyskach kasetowych. Radialny jest bardziej powszechny z tych dwóch w handlu rowerowym.

Głównym powodem jest to, że są tańsze, drugim powodem jest to, że wiele części rowerowych przenosi obciążenie promieniowo. Mamy na myśli, że obciążenie działa prostopadle do osi podłużnej. Innymi słowy, obciążenie jest pod kątem prostym do wału. Pomyśl o łożyskach suportu i wrzecionie korby.

Następnie masz fakt, że czasami możesz również nadać tym łożyskom ruch boczny. Aby to zrekompensować, są one wykonane z nieco niższą tolerancją. Gdyby były wykonane z wyższą tolerancją, zawiodłyby podczas jazdy.

Łożyska kątowe

Łożyska kątowe są wykonywane z wyższymi tolerancjami, co czyni je droższymi. Przenoszą obciążenia ze wszystkich kierunków, co czyni je podobnymi do systemów łożysk kielichowo-stożkowych. Precyzyjna tolerancja, z jaką są wykonywane, zapewnia im podobną wydajność do łożysk luźnych.

Zapieczętowanie

Kiedy wcześniej powiedzieliśmy, że prawdopodobnie nie myślałeś o swoich łożyskach, prawdopodobnie jeszcze mniej myślisz o uszczelnieniach łożysk. Problem polega jednak na tym, że jeśli uszczelnienia są źle zaprojektowane, łożyska nie będą długo służyć.

Twoje uszczelki muszą chronić łożyska, być łatwe do usunięcia w celu serwisowania i, co najważniejsze, nie powodować dużego tarcia. Zawsze będzie trochę tarcia, co oznacza, że ​​uszczelka spełnia swoje zadanie i nie dopuszcza brudu do środka, a smaru do środka.

Krótka uwaga na temat uszczelnień kątowych: czerwona uszczelka skierowana jest na zewnątrz, a czarna uszczelka skierowana jest ku linii środkowej.

Jak dbać o łożyska?

Jeśli chcesz utrzymać wydajność swojego roweru, w pewnym momencie będziesz musiał serwisować łożyska. Będziesz potrzebować odpowiednich narzędzi do swojego warsztatu, aby wykonać tę pracę tak szybko i prosto, jak to możliwe.

Będziesz potrzebować narzędzi zarówno do zdejmowania, jak i instalowania łożysk, a także małego płaskiego wytrycha. Twoje łożyska są ważne, a te narzędzia zapewnią, że usuniesz łożysko bez uszkodzeń, a następnie prawidłowo ustawisz je w interfejsie.

Użyj cienkiego wykałaczki, aby odkleić uszczelkę, przejdź wokół zewnętrznej strony uszczelki i powoli ją podnieś, uważając, aby jej nie uszkodzić. Następnie możesz zmyć stary smar odtłuszczaczem, a następnie osuszyć łożyska. Niektóre odtłuszczacze cytrusowe mogą pozostawić osad na łożyskach, co je spowolni, więc bądź ostrożny.

Następnie będziesz chciał je nasmarować przed ponownym założeniem uszczelki. Obecnie istnieje wiele opcji smarów. Będziesz chciał wybrać najlepszy do tego zadania. Na swoim rowerze wyścigowym, gdzie każdy wat się liczy, będziesz chciał użyć drogich smarów bez tarcia. Na swoim zimowym rowerze lub rowerze roboczym możesz chcieć użyć smaru w stylu morskim, aby dodatkowo chronić rower przed korozją. Zależy to od Twoich priorytetów i sposobu jazdy.

Przykładowy blokowy cytat

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Przykładowy tekst akapitu

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo i tincidunt lobortis deli denimes, zawieszenie przedsionka lectus w lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o dostępności
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items