Skip to content

Language

Currency

Koła

Kolarstwo przełajowe: Czym jest i jak mogę wziąć w nim udział?

by Rita Müller 11 Jun 2019 0 Comments

Cyclocross może czasami wydawać się niekorzystny, po prostu wydaje się, że zabierasz rower na przebieżkę przez błotniste pole zimą. Są chwile, kiedy może to wyglądać jak bieg z przeszkodami, gdy niesiesz rower, ale w swej istocie jest to wyścig rowerowy. To wyścig rowerowy przez zimne, mokre i błotniste pole i niewiarygodnie dużo frajdy.

Cyclocross staje się coraz popularniejszy i tak jest od lat. Nie jest już niszową rozrywką kilku krajów europejskich, szczególnie Niderlandów. Rozprzestrzenił się na całym świecie, a każdego roku do grona „crossowców” dołączają kolejni ludzie. Powodem jest to, że cyclocross nigdy nie stracił idei zabawy; może być tak poważny, jak tylko chcesz.

Czym właściwie jest kolarstwo przełajowe?

Cyclocross można uznać za podobny do duathlonu, musisz umieć jeździć, a także biegać. Aby wygrać, musisz mieć świetne umiejętności prowadzenia roweru. Im lepsze umiejętności prowadzenia roweru, tym mniej czasu będziesz musiał poświęcić na bieganie. To wyścig, który nagradza umiejętności i technikę tak samo, jak sprawność sportową.

Wyścigi przełajowe zazwyczaj odbywają się na trasie o długości od 1 do 3 km. Trasa będzie składać się z wielu okrążeń. Zazwyczaj będzie obowiązywał limit czasowy, a nie limit okrążeń. Limit czasowy będzie wynosić od 30 minut do godziny. Jeśli zostaniesz wyprzedzony w poważniejszych wyścigach, będziesz musiał wycofać się pod koniec bieżącego okrążenia.

Ponieważ czas trwania wyścigu jest dość krótki, tempo wyścigów będzie szybkie i może nawet wydawać się nieco brutalne na początku. Ze względu na tory z pagórkami, przeszkodami, a czasami schodami, te wysiłki będą bardzo często zatrzymywać się/rozpoczynać, a Ty będziesz musiał przygotować swoje ciało na te krótkie i intensywne interwały.

Będziesz potrzebować umiejętności jazdy na BMX-ie

Trasy Cyclocross są wymagające, a jedną z kluczowych umiejętności, których musisz się nauczyć, jest bunnyhop. Jako dziecko wielu z nas mogło jeździć na BMX-ie, a umiejętności, których się tu nauczyliśmy, pomogą nam, gdy napotkamy przeszkody.

Płotki to 18-calowe przeszkody, które znajdziesz na trasach przełajowych. Masz 2 opcje, jak je pokonać. Pierwsza to wykorzystać swoje umiejętności BMX i bunnyhop, łatwiej powiedzieć i zrobić przy prędkości wyścigowej i z podniesionym siodełkiem.

Druga metoda polega na zsiadaniu, przełożeniu roweru na ramię i przeskakiwaniu przez płotki, a następnie ponownym wskoczeniu na rower. Każda z tych metod wymagać będzie od Ciebie ćwiczenia i opanowania umiejętności. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym łatwiejsze się staną i tym mniejsze prawdopodobieństwo, że popełnisz błąd w dniu wyścigu.

Czy potrzebuję konkretnego roweru przełajowego?

A9 FL55 ICANCYCLING

Tak i nie. Na pierwszy wyścig – nie, po prostu idź i sprawdź, czy podoba ci się widowisko, jakim jest kolarstwo przełajowe. Po pierwszym wyścigu odpowiedź będzie prawdopodobnie brzmiała: tak. Kolarstwo przełajowe wymaga konkretnego roweru. Chcesz roweru, który jest szybki, lekki, ma świetne sterowanie, rozsądny rozstaw osi i prześwit nad błotem.

Potrzebujesz tych składników, aby stworzyć udany rower wyścigowy do kolarstwa przełajowego. W przeciwnym razie spędzisz czas na szukaniu przyczepności, przewrócisz się lub będziesz nienawidził podnoszenia roweru. Twój rower potrzebuje prześwitu na opony z kolcami i błoto, a większość rowerów szosowych tego nie ma. Nie będziesz w stanie jeździć na oponach o szerokości większej niż 33 mm, jeśli Twoje wydarzenie jest sankcjonowane przez UCI. To wyklucza Twój nowy rower szutrowy, chyba że chcesz cały czas zmieniać opony.

Będziesz także potrzebował niższego przełożenia niż w rowerze szosowym lub szutrowym. Będziesz potrzebował tego niższego przełożenia, jeśli będziesz w stanie pedałować w lepkim błocie. Jeśli nie możesz pedałować, ponieważ przełożenie jest zbyt wysokie, będziesz miał problemy.

Koła do kolarstwa przełajowego

Warto mieć kilka kół do kolarstwa przełajowego. Będziesz mógł wtedy zmieniać koła w zależności od warunków i typów tras. Możesz też szybko zmienić koła w boksach, jeśli złapiesz gumę, prawdopodobnie taniej niż kupowanie drugiego roweru do boksów.

aero35

Jeśli to piaszczysta lub bardzo błotnista trasa, będziesz potrzebować zestawu kół o głębokości 35 mm . Lżejsze koła będą łatwiejsze do prowadzenia w tych trudnych warunkach, masz też tę zaletę, że aerodynamiczny kształt naszej obręczy pomoże Twojemu kołu pozbyć się błota lub piasku, który chce się do niego przykleić. Otrzymasz też niewielką korzyść aerodynamiczną w momentach, gdy będziesz mógł z niej korzystać.

tarcza aero 35

Jeśli trafi Ci się dzień, w którym ziemia jest całkowicie zamarznięta, zestaw obręczy o głębszym przekroju będzie pomocny. Nasze koła o głębokości 50 mm będą dobrym wyborem na taki dzień. Prędkości będą wyższe, ponieważ ludzie będą mogli uzyskać większy kontakt z ziemią, więc zyskasz korzyści aerodynamiczne.

Odkryjesz również, że obręcz o głębokości 50 mm jest sztywniejsza niż obręcz o głębokości 35 mm. Możesz tego nie zauważyć w dni, kiedy ciśnienie w oponach jest bardzo niskie. Nasze obręcze również się przydadzą, ponieważ są przystosowane do bezdętkowego zastosowania. Ale w mroźny dzień możesz zwiększyć ciśnienie o kilka PSI. Teraz zauważysz różnicę w prowadzeniu i tym, jak radzisz sobie z koleinami.

Znajdziesz je również na zamarzniętych torach; podłoże może się zmienić w trakcie wyścigu. Możesz zacząć od felg o głębokości 50 mm, ale w połowie drogi zmiana na koła 35 mm da ci większą przewagę, gdy podłoże będzie rozdarte. Jak powiedzieliśmy, ta zmiana może pomóc ci wygrać i będzie znacznie tańsza niż posiadanie innego motocykla czekającego na ciebie w boksach.

Teraz musisz pomyśleć tylko o tym, czy zamierzasz traktować kolarstwo przełajowe poważnie, czy zamierzasz wziąć udział w wyścigu, a potem napić się dobrego belgijskiego jasnego piwa, najlepiej z frytkami i majonezem.

Przykładowy blokowy cytat

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Przykładowy tekst akapitu

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo i tincidunt lobortis deli denimes, zawieszenie przedsionka lectus w lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o dostępności
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items