Skip to content

Language

Currency

Koła

POMPY, ZAWORY I OPONY; WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O POMPOWANIU OPON

by Rita Müller 23 Apr 2019 0 Comments

Pompowanie opon w rowerze to podstawowa umiejętność. Podobnie jak w przypadku innych umiejętności, potrzebujesz kogoś, kto pokaże Ci jak to zrobić; w przeciwnym razie nie będziesz wiedział jak. Nasi czytelnicy, którzy nie wiedzą jak (pompować opony), nie muszą się martwić. Dla naszych bardziej doświadczonych czytelników w tym artykule jest wiele zabawnych faktów do poznania.

Opony pompowane

Dawniej koła były solidne i masywne. Jako ulepszenie wynaleziono opony pneumatyczne dla komfortowej jazdy. Powietrze w dętkach działa jak poduszka, pochłaniając większość wstrząsów wywołanych przez nierówny teren. Bieżniki na gumowych oponach zapewniają niezbędną przyczepność i przyczepność; cecha ta nie występuje w kołach drewnianych i metalowych.

Pompowanie opon pneumatycznych to szybka czynność, która poprawia osiągi i przyjemność z jazdy na rowerze. Zanim sięgniesz po pompkę, musisz zdobyć podstawową wiedzę na temat ciśnienia powietrza i typów zaworów. Jazda przy niskim ciśnieniu w oponach naraża dętki na ryzyko przebicia przez ukąszenie węża.

Ciśnienie w oponach

Jazda na oponach ze zbyt wysokim lub zbyt niskim ciśnieniem jest potencjalnie niebezpieczna. Ciśnienie w oponach ma również wpływ na prowadzenie i osiągi roweru. Jazda na niskim ciśnieniu w oponach naraża rower na przebicia. Niskie ciśnienie w oponach nie wystarcza, aby amortyzować obręcz od powierzchni podłoża. Kiedy przejeżdżasz przez nierówności, ostre krawędzie i dziury, obręcz naciska na dętki, przecinając otwory w punktach styku. Ten rodzaj przebicia jest znany jako przebicie przez ukąszenie węża. Większość przebić przez ukąszenie węża jest tak poważna, że ​​może być konieczna wymiana całej rozerwanej dętki.

Jazda na niskim ciśnieniu w oponach może naruszyć integralność obręczy i spowodować wgniecenia lub pęknięcia. Rower z niskim ciśnieniem w oponach wydaje się powolny i ociężały. Marnuje się dużo energii. Wysokie ciśnienie w oponach wywiera napięcie na oponę, rozprowadzając bieżnik i zmniejszając przyczepność. Napięte opony są bardziej podatne na przebicia ostrymi przedmiotami. Przeciążanie opon powietrzem może również prowadzić do zmęczenia opony i w konsekwencji do jej uszkodzenia.

Typowe rodzaje zaworów w rowerach

Zawór to portal, który umożliwia wlot powietrza do dętek. Zapobiega również wydostawaniu się powietrza z dętek. Wiedza o wentylach jest niezbędna do nauki pompowania opon.

  1. Zawór Schradera: Podobnie jak zawór w oponach samochodowych, zespół zaworu Schradera ma sprężynę, która otwiera i zamyka zawór automatycznie. Zawór Schradera ma kapturek przeciwpyłowy, który zamyka zawór prawie do szczelności. Ten kapturek działa jako uszczelnienie zapasowe, gdyby powietrze wydostało się z zaworu.
  2. Wentyl Presta: Ten wentyl został pierwotnie zaprojektowany do rowerów szosowych. Jest to smukły i wąski wentyl. Obecnie wentyle Presta można znaleźć w rowerach górskich i hybrydowych. Aby spuścić powietrze z wentyla Presta, należy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą. Te wentyle są wyposażone w pierścień blokujący, który zabezpiecza wentyl przed obręczą, oraz osłonę przeciwpyłową, która chroni wentyl przed brudem.
  3. Wentyl Dunlop lub Woods: Ten wentyl ma taki sam typ końcówki pompki jak wentyl Presta i podobną średnicę podstawy jak wentyl Schrader
  4. Wentyl bezdętkowy: Pod względem konstrukcji przypomina wentyle Presta, z tą różnicą, że jest przymocowany bezpośrednio do obręczy.

Zawór Schrader, Zawór Presta i Zawór Dunlop/Woods

Od lewej do prawej: wentyl Schrader, wentyl Presta i wentyl Dunlop/Woods

Rodzaje pompek rowerowych

Pompka pompuje opony za pomocą serii ruchów w dół. Przy każdym ruchu w dół powietrze odblokowuje zawór na początku każdego ruchu w dół i blokuje go na końcu ruchu w dół. Rodzaje pompek rowerowych obejmują pompki torowe, mini pompki i pompki CO2. Pompki rowerowe wykonują tę samą pracę; inne są bardziej eleganckie od innych. Inne pompki są wyposażone w końcówki, takie jak mierniki ciśnienia, podczas gdy inne pompki nie mają wężyków. Twój wybór zależy od Twojego gustu.

Jak napompować oponę rowerową

Najpierw odkręć i zdejmij kapturek przeciwpyłowy z zaworu, a następnie sprawdź, czy na zaworze nie ma widocznych zabrudzeń. W przypadku zaworów Presta odkręć nakrętkę zabezpieczającą przed przymocowaniem adaptera pompki. W razie potrzeby wyczyść zawór, a następnie podłącz wąż pompki do zaworu, wciśnij go i zablokuj. W przypadku zaworów Presta pierścień zabezpieczający na zespole może pomóc w zabezpieczeniu zaworu na pompce.

Spróbuj wykonać kilka ruchów w dół, aby upewnić się, że mocowanie jest szczelne. Szczelne połączenie wydaje cichy syk. Jeśli syk jest głośny, odłącz i ponownie przymocuj zawór do pompki. Cokolwiek robisz, bądź delikatny. Zawory są bardzo delikatne. Zepsuty zawór może oznaczać konieczność zakupu nowej dętki lub nowej opony bezdętkowej.

Rozpocznij pompowanie pełnymi ruchami, napełniając oponę. Wciskaj powietrze, aż napełnisz je, wchodząc do dętek. W przypadku pompowania na torze wykorzystaj masę swojego ciała, aby wtłoczyć powietrze do opony. Ta technika pozwoli Ci zaoszczędzić dużo energii.

Kiedy należy przestać pompować? Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach roweru? Ciśnienie w oponach zależy od rodzaju opony. Szersza opona wymaga mniejszego ciśnienia niż cieńsze odpowiedniki. Opona roweru górskiego wymaga około 25 PSI, podczas gdy opona roweru szosowego potrzebuje od 85 do 110 PSI. Aby uzyskać dokładne informacje, zapoznaj się z napisami na boku opony, aby uzyskać prawidłowe wymagania dotyczące ciśnienia w oponach.

Pompowanie opon roweru szosowego

Jeśli Twoja pompka nie ma manometru, możesz użyć kciuków; nie jest on dokładny, ale działa. Naciśnij boki opony kciukiem, aby sprawdzić ciśnienie. W przypadku roweru szosowego nie powinieneś być w stanie nacisnąć opony, podczas gdy na oponie roweru górskiego powinieneś być w stanie nacisnąć około centymetra.

Sprawdzanie ciśnienia w oponach bez manometru

Kiedy skończysz pompować oponę, szybko odłącz pompkę od zaworu. Możesz usłyszeć trochę uciekającego powietrza, co jest normalne. To powietrze jest sprężane w wężu, a nie z opony. Zakręć z powrotem kapturek przeciwpyłowy i gotowe.

Jakkolwiek niezawodne są zawory, nie są one idealne. Z czasem powietrze może wyciekać z zaworu lub możesz doznać punktowych przebić. Przed każdą jazdą sprawdź ciśnienie w oponach kciukami.

Przykładowy blokowy cytat

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Przykładowy tekst akapitu

Praesent przedsionek congue tellus i fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo i tincidunt lobortis deli denimes, zawieszenie przedsionka lectus w lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Powiadomienie o dostępności
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items