Tajemnice opon do rowerów szosowych
Opony dętkowe kontra opony dętkowe kontra opony bezdętkowe
Powinniśmy prawdopodobnie zacząć od stwierdzenia, że opony bezdętkowe są rodzajem opon drutowych, zanim dotrą do nas pedanci. Największą różnicą w oponach do rowerów szosowych jest to, czy są one rurkowe czy drutowe. Dętki to opony jednoczęściowe.
Masz dętkę, która jest umieszczona wewnątrz gumowej opony, a następnie jest zszywana. Aby dopasować ją do obręczy koła rurowego, musisz ją przykleić lub przykleić taśmą do obręczy. Zaletą tego jest to, że opona wydaje się bardzo elastyczna, gdy na niej jeździsz.
Ma też dodatkową zaletę powolnej utraty powietrza w przypadku przebicia. Możesz nawet wrócić do domu z przebitą wanną, powoli, ale nadal do domu. Problem polega na tym, że możesz musieć wysłać ją do rzemieślnika, który zaszyje dziurę.
W przypadku opon z oponą drutową wystarczy założyć nową dętkę i kontynuować jazdę. Opona drutowa jest nazywana oponą drutową, ponieważ zaciska się na obręczy koła, gdy pompujesz ją do ciśnienia. Opona ma stopkę na końcu ściany bocznej, ta stopka będzie stalowa lub kevlarowa, a ta stopka zaczepia się pod kołnierzem na obręczy koła. Stopka sprawia, że opony drutowe są cięższe od dętek. Opony bezdętkowe również pasują w ten sposób.
Główną różnicą między standardową oponą dętkową a oponą bezdętkową jest to, że opona bezdętkowa jest zaprojektowana do montażu bez dętki. Brak dętki sprawia, że opona bezdętkowa jest lżejsza od standardowej opony dętkowej.
Ponieważ nie ma dętki, będziesz musiał wlać uszczelniacz do opon. Uszczelniacz zatka i uszczelni wszelkie przebicia, które powstaną na drodze. Możesz również jeździć na oponach bezdętkowych przy niższym ciśnieniu niż na standardowych oponach dętkowych, ponieważ nie masz dętki, którą można by przebić.
Przytrzaśnięcie, na wypadek gdybyś nie wiedział, to kiedy uderzasz oponą w krawędź, a ona naciska i ściska dętkę. Przytrzaśnięcie przebije się w ciągu kilku sekund, a przejście na bezdętkowe jest świetnym sposobem, aby tego uniknąć, dlatego wszystkie obręcze z włókna węglowego ICAN są gotowe na bezdętkowe , z wyjątkiem obręczy rurowych, ale mogą być widoczne.
Twoje nowe koła ICAN powinny być wyposażone w taśmę na obręcz, którą można zamontować, jeśli chcesz przejść na bezdętkowe. Taśma zapobiegnie ucieczce powietrza przez otwory w obręczy i sprawi, że przejście na bezdętkowe będzie naprawdę łatwe.
Co oznaczają liczby na oponie?
Opony rowerowe są dostępne już od jakiegoś czasu, a pierwotnie każdy kraj miał swój własny system rozmiarów i pomiaru opon. Zrozumiałe, że było to trochę uciążliwe. Ostatecznie uzgodniono, że będzie to system rozmiarów, który można będzie stosować uniwersalnie.
Przyjęty system nazywa się ISO, a jego pełną nazwę nadała Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Początkowo metodę tę nazywano systemem „ETRTO” i można ją nadal spotkać. ETRTO to skrót od European Tire and Rim Technical Organization.
System ISO używa dwóch liczb. Pierwsza liczba to szerokość napompowanej opony. Jeśli widzisz liczbę na nowej feldze, jest to wewnętrzna szerokość felgi Twojego koła. Liczba będzie wyrażona w milimetrach.
Druga liczba to rozmiar koła/opony/obręczy, co może Cię zdezorientować. Zazwyczaj zobaczysz 622, 559 lub 584. Te liczby mogą wydawać Ci się szczególnie bezsensowne, dopóki nie wskażemy, że są to prawidłowe pomiary rozmiarów opon pomniejszone o terminy marketingowe, których używa branża rowerowa.
622 to 700 cm3 lub 29”. 559 to 26”. 584 to 27,5” lub 650b. Wszystko jest dość proste, gdy znasz te liczby i praktycznie niemożliwe będzie kupienie dętki o złym rozmiarze, gdy znasz prawidłową definicję rozmiaru opony.
Miejmy nadzieję, że zobaczysz również, że wybrany przez Ciebie producent opon wydrukował na ścianie bocznej również bardziej powszechną nazwę opon. W przypadku opon do rowerów górskich będą to cale, więc 65-584 będzie miało 27,5 x 2,6” w normalnym języku. Niektórzy producenci rowerów szosowych mogą oszukiwać i drukować 700 x 25 – 622, dzięki czemu uzyskasz całą różnorodność w małym fragmencie nadruku.
Inne liczby, które zobaczysz wydrukowane lub wytłoczone na swoich oponach, to liczby ciśnienia. Te liczby będą minimalną i maksymalną wartością ciśnienia, jaką możesz bezpiecznie umieścić w swoich oponach. Warto upewnić się, że Twoja felga również będzie mogła pracować z tym zakresem ciśnienia.
Chcesz poznać prosty trik, który sprawi, że jazda na rowerze będzie przyjemniejsza?
Tak?
Odpowiedzią są szersze opony .
Często mówi się, że szersze opony są wolniejsze od węższych, i to jest jeden z tych mitów kolarskich, który teraz zostaje obalony. Myślano, że szersze opony będą miały szerszy obszar styku z podłożem niż węższe opony. Teraz nawet przekonasz się, że większość facetów ścigających się w Le Tour de France pozbyła się starych opon 23 mm.
Powodem tej zmiany jest to, że szersze opony toczą się szybciej. Głównym powodem jest ugięcie opony. Kiedy jedziesz na rowerze, Twój ciężar naciska opony w dół na drogę. Płaska część opony stykająca się z drogą nazywana jest obszarem styku.
Szersza opona spłaszczy się w kierunku boków opony, a wąska opona będzie miała cieńszą, ale dłuższą powierzchnię styku. Długość tej powierzchni styku oznacza, że opona jest mniej okrągła przez dłuższy czas na węższej oponie.
Jeśli więc używasz szerszej opony, prawdopodobnie będziesz używać niższego ciśnienia, zwłaszcza jeśli przeszedłeś na bezdętkowe. Ta łatka będzie się robić szersza i krótsza, gdy ciśnienie będzie spadać. Oznacza to, że większa część opony pozostanie okrągła, co pozwoli Ci toczyć się szybciej.
Ale to nie koniec, jeśli założysz szersze opony na szerszej obręczy, takie jak nowa seria ICAN Aero , Twoja powierzchnia styku znów stanie się krótsza. Otrzymasz również nową przewagę aerodynamiczną, ponieważ opona i obręcz będą miały płynniejsze przejście, utrzymując powietrze wokół kół mniej turbulentne.
Aby skorzystać z naszych obręczy Aero, warto przejść na opony 700 x 25 mm. Możesz zamontować opony 23 mm, ale opony 25 mm będą miały ładniejszy profil na obręczy. Skorzystasz wtedy z mniejszej powierzchni styku i bardziej aerodynamicznego roweru. Niewielkie zyski, które zrobią dużą różnicę w Twoich czasach.
Teraz, gdy wybrałeś opony bezdętkowe, szersze i z niższym ciśnieniem, nie tylko będziesz jechał szybciej, ale także będziesz czuł się bardziej komfortowo. Opony o szerokości 23 mm i ciśnieniu ponad 100 psi pozwolą Ci poczuć każdy kamień na drodze. Niższe ciśnienie w oponach i szersze opony oznaczają, że opony pochłoną wstrząs, zanim uderzy w Ciebie. Będziesz dłużej świeższy.
Kiedy należy wymienić oponę?
Niestety opony nie są wieczne, zwłaszcza jeśli jeździsz na stałym przełożeniu z dużych wzniesień. Jeśli byłeś na wyjeździe i przypadkowo wjechałeś w ogromną dziurę, powinieneś sprawdzić opony. Prawdopodobnie będziesz chciał to zrobić dość szybko po wjechaniu w dużą dziurę, szczególnie jeśli poczułeś, że felga koła została mocno uderzona.
Powód jest taki, że nawet jeśli nie straciłeś powietrza, ściana boczna może być uszkodzona. Nie chcesz, aby ściana boczna pękła, gdy wracasz do pełnej prędkości. Naprawdę nie chcesz tego na przednim kole, możesz uciec z pęknięciem z tyłu, ale pęknięcie przedniej opony nie jest zabawne.
Jeśli unikasz dziur i jeździsz rozważnie, sprawdź swoje opony pod kątem wskaźników zużycia. Zazwyczaj wyglądają jak małe okrągłe dziurki w oponie. Kiedy zużyjesz je do końca, czas na nową oponę. Odkryjesz, że zajmie to więcej czasu, jeśli mieszkasz w miejscu, gdzie drogi są proste, i bardzo krótko, jeśli Twoja trasa jest pełna rond.
Jeśli Twoja opona nie ma wskaźników zużycia, spójrz na nią z przodu. Powinna wyglądać okrągło. Jeśli wygląda kwadratowo, czas ją wymienić. Powinieneś również zauważyć wpływ tego na prowadzenie. Jazda po zakrętach nie będzie już tak przyjemna, jak wtedy, gdy Twoje opony były nowe. Bardzo prawdopodobne jest również, że w tym momencie będziesz mieć powtarzające się przebite opony.
Jak długo trzeba pompować oponę?
Wprowadź nawyk pompowania opon w każdy sobotni poranek. Może to być częstsze, niż jest to konieczne, ale oznacza to, że zawsze będziesz mieć pewność, że jeździsz z prawidłowym ciśnieniem. Da ci to również szansę na sprawdzenie opon.
Oprócz sprawdzania wskaźników zużycia, sprawdź, czy w oponie nie ma krzemienia lub kamieni, usuń je, zanim przebiją oponę. Sprawdź ścianę boczną opony i upewnij się, że jest nadal zdrowa. Wszelkie pęknięcia na ścianie bocznej i powinieneś wymienić opony, a to lepsze niż wymiana zębów.