Umiejętności przetrwania na rowerze szosowym
Jazda na rowerze szosowym nie jest tak prosta, jak wskoczenie na rower szosowy i jazda. Cóż, jest, ale jeśli chcesz w pełni wykorzystać jazdę na rowerze szosowym, musisz się przygotować i trochę pomyśleć. Sama jazda może być fajna, ale nie pomoże ci się rozwijać ani stać lepszym kolarzem. Czasami musisz jeździć świadomie, a nie tylko jak automat.
Miej drogę ucieczki
Jeśli jesteś początkujący w kolarstwie szosowym, trudno jest ocenić Twoją kondycję. Możesz myśleć, że jesteś w stanie wyjść i przejechać 100 mil bez problemu, ale prawda jest taka, że możesz tak nie być. Możliwe też, że miałeś kilka krótkich i ostrych podjazdów za dużo i dotarłeś do punktu, w którym myślisz o wezwaniu taksówki.
Dlatego jeśli planujesz trasę swojej przejażdżki, sprawdź na mapie, czy są jakieś ładne, łatwe drogi, które pozwolą ci wrócić do domu na miękkim pedałowaniu. Być może nigdy ich nie będziesz potrzebować, ale psychologicznego kopa, jaki daje świadomość, że one istnieją, nie należy lekceważyć.
Dowiedz się, jak korzystać ze swoich biegów
Jednym z dowcipów na temat jazdy na rowerach z jedną prędkością było to, że przez większość czasu jeździ się na złym biegu. Ironią jest to, że na rowerach z przerzutkami większość ludzi cały czas jeździ na złym biegu. Nie ma tu prawdziwej dobrej i złej odpowiedzi.
Musisz jechać świadomie. Będziesz mieć preferowaną kadencję i będziesz chciał dopasować ją do swojego przełożenia. Łatwy system to wysokie biegi do zjazdów i jazdy po płaskim terenie. Niskie biegi służą do łatwego podjeżdżania pod górę.
Idąc w górę
Podczas podjazdu pod górę będziesz wywierać nacisk na łańcuch. Utrudnia to zmianę przełożenia, a także zwiększa prawdopodobieństwo zsunięcia się łańcucha z tarcz. Zawsze łatwiej jest zmieniać przełożenie na płaskich zboczach, więc zmieniaj je w dół, zanim zbocze stanie się zbyt strome. Ułatwi to również wspinaczkę.
Naucz się naprawiać przebitą oponę
Chcesz nauczyć się, jak naprawić przebitą oponę, zanim ją złapiesz. Ćwicz zdejmowanie i zakładanie opony w domu. Dzięki ćwiczeniom zdejmowanie opony staje się szybsze i łatwiejsze. Dlatego pracownicy lokalnego sklepu rowerowego mogą wymienić dętki w rekordowym czasie.
Łatwiej będzie również, jeśli założysz nową dętkę, zamiast próbować naprawiać dętkę przy drodze. Możesz zabrać dętkę do domu i naprawić ją tam. Zawsze upewnij się, że sprawdziłeś oponę i felgę, aby usunąć to, co spowodowało przebicie.
Następnie musisz upewnić się, że pompujesz opony do prawidłowego ciśnienia. Nieprawidłowe pompowanie opon jest powodem, dla którego wiele osób łapie kilka przebić w ciągu jednego dnia. Jeśli Twoje opony mają prawidłowe ciśnienie, będziesz znacznie mniej podatny na przebicia. Uczyń to cotygodniowym zadaniem sprawdzanie ciśnienia w oponach. 2 minuty w domu mogą zaoszczędzić Ci 10 minut na drodze.
Kup kilka par dobrych spodenek rowerowych
Tak, Lycra nie jest pochlebna, ale kilka par dobrych spodenek rowerowych bardzo szybko się zwróci. Zawsze będziesz wiedział, czy masz złą parę spodenek, ponieważ będziesz odczuwał ból w dolnych rejonach. Dobra para spodenek zapobiegnie temu.
Pamiętaj jednak, że najpierw będziesz musiał rozchodzić siodło, a to może zająć około 200 mil jazdy. Twoje spodenki zmniejszą dyskomfort na tym etapie. Ja również lubię rozchodzić siodło po kilku 10-milowych przejażdżkach, aby rozpocząć proces. Nigdy nie zakładaj nowego siodła ani nie używaj nowego roweru w dniu długiej jazdy. Narazisz się tylko na ból tego dnia.
Ból siodła
Zdjęcie Leonardo Giani
Jeśli pomimo noszenia wyściełanych spodenek i jazdy na krótkim dystansie, siodło jest niesamowicie bolesne. To znaczy, że masz siodło, które Ci nie pasuje. Nie zadowalaj się nim; idź i wypróbuj nowe siodła. Nie ma szybkiego i łatwego sposobu na znalezienie siodeł, które będą dla Ciebie odpowiednie.
Istnieją przewodniki i urządzenia pomiarowe, nie martw się; nie są tak inwazyjne, jak sobie wyobrażasz, ale nadal nie mogą zagwarantować, że siodło będzie dla Ciebie odpowiednie. Nie chcesz też po prostu słuchać rad swojego przyjaciela. Każdy jest inny i każdy ma inną anatomię, więc traktuj recenzje i rady swojego przyjaciela z przymrużeniem oka.
Jedź drogą, nie rynsztokiem
Jazda po drodze może być przerażająca. Możesz próbować zbliżyć się do chodnika lub rynny. Nigdy tego nie rób, ponieważ utrudniasz kierowcom zobaczenie cię. Jedź około 1 metra dalej. Kierowcy będą mogli cię wtedy zobaczyć i będą zmuszeni bezpiecznie cię wyprzedzić.
Ignoruj kierowców, którzy trąbią lub podkręcają silnik za tobą. To trudne, ale musisz zachować pewność siebie. Im bardziej jesteś pewny siebie, tym bezpieczniejszy będziesz. Jeśli jesteś z boku drogi, powinieneś również łatwiej dostrzec dziury i problemy na drodze, co sprowadza nas do.
Spojrzeć w górę
Twój błyszczący nowy GPS może wyglądać fajnie i pokazywać mnóstwo danych, ale tak naprawdę powinieneś to zignorować. Chcesz patrzeć w dół drogi, a nie na swój mostek. Patrzenie w dół drogi nie tylko zapewni ci bezpieczeństwo, ale także sprawi, że będziesz szybszy.
Patrzenie na mostek powoduje, że zwalniasz, ponieważ twój mózg nie potrafi ocenić prędkości, z jaką jedziesz, gdy patrzysz prosto w dół. Masz również tendencję do podążania tam, gdzie patrzysz. Jeśli zawsze patrzysz 100 metrów w dół drogi, zawsze będziesz jechał 100 metrów w dół drogi. Jeśli patrzysz prosto w dół, jedyną drogą, którą możesz jechać, jest prosto w dół.