Opona do roweru szosowego: wszystko, co musisz wiedzieć
Niektórzy ludzie mogą wybrać nowy zestaw opon rowerowych lekko lub impulsywnie, ponieważ nie doceniają znaczenia tego elementu roweru. Jednak, jak wiemy, opony są jedynym punktem w naszych rowerach, który ma kontakt z podłożem, więc mają kluczowe znaczenie w określaniu, jak nasz rower działa i jak radzi sobie na drodze.
Większość opon do rowerów szosowych jest gładka, co oznacza, że nie mają bieżnika lub mają wgłębienia, które zapewniają lepszą przyczepność na zakrętach, ale nie tracą prędkości toczenia. Jednak ponieważ są cieńsze i cieńsze, są bardziej podatne na przebicia i zużycie.
Dlatego też, dowiedzenie się więcej o tej kluczowej części naszych rowerów szosowych i wybranie opon, które Cię zadowolą, jest niezwykle ważne. Ponadto, rodzaj jazdy jest ostatecznie tym, co powinno pomóc w wyborze opony. Aby dowiedzieć się, którą oponę wybrać, zobaczmy rodzaje opon do rowerów szosowych oraz ich zalety i wady.
1. Opony drutowe
To standardowa składana opona typu clincher i dętka. Właściwie opony te „zaciskają się” na obręczy za pomocą stopki twardej gumy, dlatego nazywa się je „clincher”. Opona typu clincher wymaga osobnej szczelnej dętki zamkniętej przez obręcz, aby podeprzeć osnowę opony i utrzymać blokadę stopki. Dętka utrzymuje powietrze i wytwarza stałe ciśnienie na oponie. Wydaje się, że opony typu clincher są najpopularniejszym typem i mają tendencję do bycia domyślnym ustawieniem dla większości rowerów.
Zalety:
Łatwy montaż i demontaż opon i dętek
Doskonała aerodynamika
Liczne opcje opon odpowiednich do wszystkiego, od zimowych treningów po profesjonalne wyścigi
Wiele opcji dętek pozwala na dostosowanie osiągów zestawu kół do zamierzonego zastosowania
Dętki można łatać
Wady:
Bardziej podatne na spłaszczanie przez ściskanie
Dętki są drogie
Obręcze z oponami drutowymi nie zawsze są najlżejszą opcją
2. Opony rurowe
Opony rurkowe wyglądają tak samo jak opony drutowe na zewnątrz, ale działają w zupełnie inny sposób. Opony rurkowe, często nazywane „sew-ups”, mają dętkę zainstalowaną w oponie, a następnie opona jest zamykana wokół dętki poprzez zszycie dwóch boków opony razem, całkowicie obejmując dętkę w oponie. Opony rurkowe są często przyklejane do obręczy, ponieważ bez odrobiny kleju mają tendencję do lekkiego przesuwania się. Tego typu opony można używać głównie do wyścigów szosowych, triatlonów i kolarstwa przełajowego.
Zalety:
Lekki
Większa odporność na przebicie niż w przypadku standardowych opon drutowych, montaż uszczelniacza może dodatkowo poprawić wydajność
Dwustronna taśma do rurek zapewnia czyste rozwiązanie do montażu opon
Jeśli opona jest prawidłowo przyklejona lub zaklejona taśmą, pozostanie na feldze w przypadku przebicia
Wady:
Drogie opony
Montaż wymaga czasu, a klej może być brudny
Ogólnie rzecz biorąc, aerodynamika wypada słabo w porównaniu z oponami drutowymi
Przebita opona to najczęściej opona niemożliwa do naprawy, a jak wspomniano powyżej, jej wymiana jest kosztowna
3. Gotowość do zastosowania bezdętkowego
OponyTubeless Ready nie są oponami bezdętkowymi. Mogą być używane zarówno z dętką, jak i bez niej, ponieważ opona i obręcz koła są zaprojektowane tak, aby bezpośrednio się uszczelniały. Oznacza to, że mogą być używane zarówno z dętką, jak i bezdętkowo.
Opony Tubeless Ready są tańsze i lżejsze, ponieważ mogą być lekko porowate. Jeśli chcesz je przerobić na opony bezdętkowe, musisz dodać uszczelniacz, ale większość ludzi i tak używa uszczelniacza w swoich oponach, aby zwiększyć ochronę przed przebiciem. Poza tym polegają na paskach obręczy (lub taśmie), aby uszczelnić otwory na szprychy, zamiast używać metalu. Ponadto na oponach Tubeless Ready można jeździć przy niższym ciśnieniu roboczym. Ryzyko przebicia jest znacznie niższe, ponieważ nie ma dętki, która mogłaby zostać przebita. Ponadto ruch opony na obręczy koła nie ma wpływu. Ponadto przyczepność, komfort i tarcie toczne na nierównym terenie są lepsze.
Zalety:
Można stosować jako dętkę lub bezdętkę
Obniż ciśnienie w oponach
Liczne opcje opon odpowiednich do wszystkiego, od zimowych treningów po profesjonalne wyścigi
Znacznie lżejszy, ponieważ lekko porowaty
Ryzyko przebicia jest znacznie niższe
Opony Tubeless Ready są tańsze
Wady:
Montaż wymaga czasu, jeśli opony są bezdętkowe, a klej może być brudny
Dętki są drogie, jeśli używa się ich jako dętki
4. Opony bezdętkowe
Opony bezdętkowe to opony pneumatyczne, które nie wymagają oddzielnej dętki. Opony bezdętkowe mają ciągłe żebra uformowane integralnie w stopce opony, dzięki czemu są one zmuszane przez ciśnienie powietrza wewnątrz opony do uszczelnienia z kołnierzami metalowej obręczy koła.
Pomimo tego, że są stosunkowo nowym dodatkiem do świata kolarstwa szosowego, opony szosowe bezdętkowe zyskują coraz większą popularność ze względu na brak dętki. Zamiast tego opona i obręcz pasują do siebie, tworząc uszczelnienie oprócz użycia specjalnego trzpienia zaworu i lepkiego płynnego uszczelniacza. Chociaż głównymi zaletami zestawu bezdętkowego jest to, że są mniej podatne na przebicia i oferują lepsze opory toczenia, są zwykle cięższe i znacznie trudniejsze w montażu niż inne.
Jedną z najważniejszych zalet stosowania opon rowerowych bezdętkowych jest to, że wiążą się z mniejszym ryzykiem przebicia. Innymi słowy, uszczelniacz chroni opony przed uszkodzeniem przez przedmioty penetrujące, takie jak potłuczone szkło, śruby i kolce. Ponadto zapewniają one większy komfort i przyczepność.
Zalety:
Ulepszone opory toczenia w porównaniu ze standardowymi oponami drutowymi
Koła praktycznie nieprzepuszczające powietrza
Obniż ciśnienie w oponach
Aerodynamika standardowej opony drutowej
Wady:
Wybór opon jest bardziej ograniczony niż w przypadku standardowych opon drutowych
Opony są drogie
Opony są zazwyczaj cięższe od standardowych opon drutowych
Zdejmowanie opony i naprawa przebitej opony jest trudniejsza niż w przypadku standardowej opony z dętką
Uszczelniacz może być brudny
Szerokość (cale)
Jak wybrać odpowiednią szerokość opony do roweru? Może to przyjść z doświadczeniem, ale nie każdy zwraca poważną uwagę na fakt, że szerokość opony może mieć bezpośredni wpływ na komfort jazdy na rowerze.
Dwie rzeczy, które powinieneś wiedzieć o oponach rowerowych, to ich szerokość i średnica wyrażona w milimetrach lub calach. Najczęstsza średnica dla roweru szosowego, która moim zdaniem wynosi 700C, podczas gdy szerokość wynosi 23 mm, również wyrażona jako 700 x 23C. Oczywiście, istnieją różne szerokości, które możesz wybrać. Przyjrzyjmy się poniższej tabeli, pokazującej odpowiedniki rozmiarów opon:
Rozmiar amerykański |
Rozmiar europejski |
ISO |
Średnica zewnętrzna obręczy |
|
Cale |
MM |
MM |
MM |
Cale |
20 x 1,75 |
500x45 |
44-406 |
422 |
16.6 |
24 x 1,75 |
600x45 |
44-507 |
523 |
20.6 |
26 x 1 |
25-559 |
573 |
22,5 |
|
26 x 1,95 |
50-559 |
573 |
22,5 |
|
26 x 1 |
650C x 25 |
25-571 |
585 |
23 |
700C x 25 |
700C x 25 |
25-622 |
634 |
25 |
29 x 2,10 |
700C x 53 |
53-622 |
634 |
25 |
27 x 1,25 |
32-630 |
642 |
25,25 |